Vecka 36 (35+5) Barnmorskebesök

Idag var det dags för barnmorskan igen. Det och läkartiden imorgon är mina två "mål" i veckan. Jag tvingas ut ur huset och får samtidigt lite uppdatering om hur det går för min kropp/lilleman. 

Allting såg bra ut idag
Blodtryck 130/82
Blodsocker 4,9
HB 110
Vikt +1,5kg (+3kg totalt)
Bebisens hjärtljud 140
SF-mått 33 (precis på min egen kurva och enligt BM inga konstigheter alls) 
Urinprov Inga bakterier eller äggvita

Hon kände också på bebisens huvud, som låg nedåt. Långt nerkilat i mitt bäcken och helt fixerat(!!!!). Barnmorskan blev lite förvånad, att huvudet satt helt fast och så pass långt ned i mitt bäcken. Hon sa att denna bebis var startklar och redo att komma ut nu. 

Hon skulle vara ledig pga sportlov nu resten av veckan, men hon sa att hon skulle gå in och läsa i min journal på måndag angående mitt läkarbesök imorgon. Hon sa det aldrig rakt ut, men jag fick känslan av att hon trodde att jag skulle föda tidigare än beräknat. Vi bokar alltid in två tider framåt nu när jag går dit så ofta, men nu sa hon att vi bara skulle avvakta och se hur det här går. 

I två dagar så har förvärkarna varit lite lindriga, även om jag nattetid haft oerhört ont i magen och förvärkarna hållit mig vaken och jag bara fått mig 3-4 osammanhängande sömn. Men idag var det verkligen fullfart igen. Vi äger bara en bil och detta är i vanliga fall inget problem eftersom det är bra lokaltrafik där vi bor. Men nu med dessa förvärkar blev den korta korta promenaden till busshållplatsen, ca 300meter, en "trigger" för förvärkarna. Efter att jag gått dit så hade jag förvärkar med 3-5 minuters mellanrum i 5 timmar. För två timmar sen skulle jag se serie på iPaden men såg bara några minuter innan jag slocknade på soffan. Sov 1,5 timma, med fyra uppvaktningar av smärta. 

Nu ska jag och mannen krypa ner i sängen och se Prison Break, mannen missade tydligen serien när den gick på tvn runt 2005 och jag såg bara första 1,5 säsongerna. Så det är våran kvällssyssla nu när jag inte kan göra något som helst aktivt. Vi avverkar flera avsnitt per dag och är redan mitt i andra säsongen. 

Uppdaterar er mer imorgon efter att jag träffat läkaren och fått veta mer. Känns spännande att få veta hur det ser ut "där inne". Om dessa onda täta förvärkar har gett någon effekt eller om de bara plågar mig. Jag tror själv att de bara retar mig och gör ont. Men det ska bli spännande att se om tappen förkortats ytterligare och om jag öppnat mig mer. 

Idag är det 29 dagar till BF och jag börjar känna mig lugnare ifall han väljer att komma tidigt. Imorgon är det exakt 4 veckor kvar och bebis är mer eller mindre redo där inne. Han lägger mest på sig fett och mognar lite extra. Men han skulle mest troligt klara sig rätt bra utan hjälp om förlossningen skulle dra igång. Det känns skönt för mig och mannen att veta, nu med dessa förvärkar som stressar oss lite.

Kommentera här: