Vecka 36 (35+3) Magbild

Har inget nytt att uppdatera er om. Inga förändringar. Förvärkar dygnet runt, fruktansvärt dåligt med sömn och jag känner mig så enormt sliten. Eller ja, jag minns inte om jag skrivit det här, men i mitten på förra veckan, kanske var i torsdags, så upptäckte jag att en del av min skempropp lossnat. Behöver inte vara tecken på något alls. Men det var tydligt för mig att det faktiskt händer något där inne. Även om det inte alls tyder på att förlossningen är nära, det kan ju dröja många veckor än.

Bjuder på en magbild, tagen mitt på dagen idag, under en pågående förvärkar eftersom de kommer så fort jag står upp.. 


Åsikter om magens storlek är komiska. De senare dagarna har jag fått höra "du är så tjock, har de mätt och kollat hur stort barnet är?!" "Din mage är enorm, om du går tiden ut kommer det att vara en jättebebis som kommer ut!!" "Man kan inte tro att i bara har 31 dagar till BF med den där fina lilla magen" Spidda skurar.. Kommentarer som ibland gör mig förbannad. Men jag orkar liksom inte ens säga något tillbaka. Jag gruvar mig bara för vilka åsikter som kommer hagla över en när bebis väl är ute. Om allt från min kropp till barnuppfostran.. 

Fick en försmak av det för ett par veckor sedan då jag la upp en bild, på instagram, på mannen när han byggde ihop spjälsängen. Till bilden hade jag skrivit något i stil med "Mannen tror att ha bygger ihop en spjälsäng till sin son. Men jag tänkte snarare skicka dit honom när han snarkar så jag och bebis kan mysa i storsängen tillsammans." Och kommentarerna bara haglade in! Man skulle då minsann inte ha barn i sängen med oss vuxna för då skulle de kvävas och dö enligt en bekant, hon hade minsann läst det i senaste Vi Föräldrar, där hade en professor uttalat sig om hur farligt det var. Och sen var diskussionen igång.. Jag blir trött på folk som tror att deras åsikt är det enda rätta. Denna bild handlade inte på något sätt om samsovnings vara eller icke vara. Och min åsikt om det är oväsentlig. För som jag kommenterade på instagram så är det upp till var och en som förälder att avgöra vad man tror är bäst för ens barn. Att man ska passa sig att komma med pekpinnar om hur andra väljer att göra. Men jag blir på något sätt fascinerad av hur, framförallt kvinnor är, när det gäller andra gravida eller nyblivna mammor. Alla tror helt plötsligt att de är experter för att de varit gravida förut, eller för att de är mammor. De slänger ur sig "lösningar" på allt. Men jag brukar försöka tänka att man endast kan vara expert på sin egen upplevelse, av graviditeten eller småbarnstiden. Att det man upplevt/gjort själv kan ha funkat jättebra, men det funkar inte för alla. Och man ska vara försiktig med att komma med alla dessa tips om folk inte ber om dem. 

Kommentarer:

1 A:

Usch vad jobbigt det måste vara med förvärkarna. Förhoppningsvis så gör de någon nytta nu när livmodern övar och att förlossningen inte blir så utdragen.

När det gäller folk som lägger sig i så håller jag helt med dig. Fascinerande hur svart/vitt folk kan se på saker när det kommer till barn. Allt under täckmanteln "Jag vill bara vääääl". Men jag tror snarare att vissa bara gillar att trycka ner andra. Fick även jag kommentarer om magen. Konstigaste kommentaren löd "Du ser ju ut som Plura!"

Svar: Ja, hoppas verkligen att dessa förvärkar är till någon nytta. Ska som sagt till läkaren på torsdag, så då får vi höra vad hon har att säga om detta och om jag öppnat mig mer..

Ja, alla utnämner verkligen sig själva som experter. Och ska komma med lösningar på allt. Men alla är ju olika och därför måste man försöka vara lite ödmjuk.
Jag kan inte förstå dessa åsikter om ens mage när man är gravid.. Haha, det var det värsta! Shit vad arg jag hade blivit om jag fick höra det!
Evelina

2 Julia:

Känner så igen de du berättar med att alla kommer med goda råd. Säger man att man vill låta bebisen sova i sin egen säng är det fel, men säger man att man ska låta bebisen samsova ja då är det fel med...
Det är så svårt med alla "goda råd..."

Kram!

Svar: Ja, alla dessa goda råd gör mig galen. Vill jag veta någons erfarenhet så kommer jag att fråga. Jag vill inte ha tips och deras idéer om vad som är rätt eller fel kastat på mig. Man får försöka ha lite skinn på näsan tror jag, även om det är lättare sagt än gjort.
Evelina

3 C:

Det är läskigt vad folk vill lägga sig i hur och vad man gör med sitt barn. Man måste verkligen lära sig att lita på sig egen magkänsla. Kramar

Svar: Ja det är fascinerade hur folk beter sig. Jag kan ju dock inte låta bli att tänka att det beror på att det är kvinnor.. Tror aldrig män skulle vara på samma sött mot varandra... Ja, man måste försöka våga lita på sig själv. Även om jag kan tänka mig att det är sjukt svårt i början. Kram
Evelina

4 emma:

Vad roligt att hitta ngn som nästan är beräknad samma dag är beräknad 4 april och är trött på sammandragningar å värk... av alla de slag samt ett barn som älskar trycka till stora pulsådern...

Svar: Åh, välkommen hit! Ja det är alltid kul med de som ligger nära i BFtid. Det är intressant att veta hur andra upplever det. Hoppas du får må hyfsat sista tiden :)
Evelina

5 Emma:

Det som gör mej så jäkla förbannad är att när man är gravid, så har tydligen folk rätt att påpeka hur man ser ut!!! Grr!! Jag fick höra många ggr under min graviditet att jag var så stor och tjock, är du säker att det inte är tvillingar, m.m.
Nu är jag gravid igen, väldigt tidigt ännu. Men jag har redan börjat förbereda mej med svar på folks kommentarer. Hmm.

Lycka till med allt nu tjejen!!!!
Kram.

Svar: Ja precis, helt plötsligt verkar folk tycka att det är fritt fram att kommentera ens kropp. Det kan störa mig också. Åh, stort grattis. Så himla roligt :)
Tack snälla du, det känns som jag bara går och väntar nu. Kram
Evelina

6 Langtarefterbarn:

Ja du, man blir inte ens förvånad längre.
Jag har blivit smal om resten av kroppen men fått stor mage så nu frågar folk om det bara är en och säger att jag har blivit tjock!
Öhh, jag är gravid men de kanske ni har missat vill jag skrika då.

Inget kul alls med alla dina sammandragningar. Hoppas att det går över eller att liten bestämmer sig för att komma lite tidigt.

Kraam

Svar: Ja dessa kommentarer.. Precis, man är väl förtusan inte tjock för att man är gravid. Dumma kommentarer som är så onödiga! Man känner sig nog klumpig och osmidigt ändå, man behöver inte höra massa dumma åsikter om ens kropp..

Ja vi får väl se, förvärkarna verkar inte ge med sig så jag börjar nästan hoppas att han beslutar sig för att komma lite tidigare.
Kram
Evelina

Kommentera här: