Vecka 36 (35+6) Läkarbesök

Läkarbesöket idag gick bra. Dels så berömde hon mig för att jag stod på mig förra söndagen, när barnmorskan kallade mig lillagumman i telefon och att jag skulle vila så skulle förvärkarna sluta. Läkaren sa att hon skulle notera i min journal att jag skulle ringa in till förlossningen så fort jag kände något annorlunda i kroppen eller om förvärkarna blev för smärtsamma och att jag då skulle få komma in för en kontroll. Hon tyckte att det var viktigt att jag ringde in när jag upplevde något nytt, eftersom jag redan börjat öppna mig och att "det redan startat"..

Hon gjorde en gynundersökning som visade att jag fortfarande bara var öppen 1,5-2 cm och livmodertappen var ca 2 cm men mycket mjuk. Hon påpekade, precis som barnmorskan igår, att bebisens huvud står långt ner i mitt bäcken. Hon sa precis som jag räknat med, att hon inte kunde göra någon bedömning om när förlossningen skulle starta. Att det kunde vara alltifrån dagar kvar till flera veckor. Men att hennes mål var att jag skulle gå tiden ut.

För att göra mitt liv lite drägligare och mer hanterbart så ville hon att vi skulle fokusera på min sömn, eller rättare sagt min smärta/förvärkar som gör att jag inte kan sova. Så hon skrev ut Citodontabletter som jag skulle ta främst på kvällen för att få sova, men att jag även fick ta dem dagtid om förvärkarna gör alltför ont. Jag kommer att satsa på att ta dem kvällstid och hoppas att jag får sova mer. För tillfället så sover jag 3-4 timmar per natt, och detta är inte sammanhängande. Så jag känner mig som en zombie dygnet runt. Somnar rätt ofta på dagtid/kvällstid, men vaknar upp halvgråtandes efter max 20 minuter. Samma sak nattetid, vaknar upp i tårar dörrar gånger per natt. När jag ska på toan eller när jag vaknar för att det bara gör ont. 

Så jag blev inte så mycket klokare av dagens läkarbesök. Kroppen har ju tydligen bara "retat" mig med dessa förvärkar. För de senaste 10 dygnen med förvärkar har ju inte påverkat livmodertappen alls. Samtidigt som det känns bra att bebis kanske stannar ett tag till och växer på sig. Så är denna smärta väldigt frustrerande och energidränerande. Men det känns bra att läkaren var tydlig med att jag inte skulle behöva ha det såhär och att hon skulle försöka hjälpa mig, främst med sömnen. Så nu provar vi detta och ser om det hjälper eller inte. Och så får vi se hur länge lilleman tänkt stanna där inne. 

Med detta så skulle jag tycka att det var roligt om ni ville vara med och gissa datum när bebis kommer och vad han kommer att väga och hur lång han kommer vara? BF är 3/4. 


Kommentarer:

1 C:

Vad bra att läkaren tar dig på allvar och försöker hjälpa till så gott det går. Hoppas tabletterna gör sitt så du får sova bättre.
Jag gissar på att han kommer den 19/3 är 51cm och vägen 3325 gram :)

Svar: Ja det känns väldigt skönt. Ökar dosen till dubbeldos inatt, hoppas på effekt..

Tack för din gissning :)
Kram
Evelina

2 emma:

Oj oj, låter nog som att du kommrr få innan. Tänk vad tabletterna har för effekt,.du slipper det onda, vilket gör att du får sova, och vilan lär garanterat göra att förlosdningen startar innan. .
Ursäkta stavningen, skriver på mobilen, med förvärkar, liknande dina värkar. Samtidigt som revbenen inte får vara i fred.. och en snart treårinh som sparkar/snarksr mig i ryggen...

Gissar på att lillen väger 2987
Längd klassiska 49 hehe

Svar: Det är inte alls säkert att han kommer tidigare. Men min magkänsla säger också det..

Två små busar verkar du ha, en i magen och en annan bredvid dig, låter mysigt ändå ;)

Tack för din gissning :)
Evelina

3 Lisa:

25/3 kommer han. På årsdagen då jag och Viktor bestämde oss för att börja försöka få barn!

Svar: Det vore häftigt! Satsar på det eller den 16/3, min mammas fördelsedag, det vore väldigt fint
Evelina

Kommentera här: