Vecka 30 (29+4) sammandragningar/förvärkar

Något jag inte tagit upp här är mina tilltagande sammandragningar som jag kämpat med ett par veckor nu. De senaste 2-3 veckorna så har jag haft fler och fler sammandragningar. Så fort jag anstränger mig så kommer dom, och då menar jag inte 30 minuters promenad, utan det räcker med att jag ställer mig upp från sittande, skär en ostskiva. Ibland kommer de trots att jag sitter still. Tog upp det med barnmorskan förra måndagen, frågade vad som var normalt. Och hon svarade "ja inte mer än 19 st på en dag och de åt ska inte trycka nedåt eller göra ont". Hon skickade iväg mitt urinprov på odling för att utesluta att det var bakterier i urinen och att de i sin tur orsakade sammandragningarna. Hon skulle bara höra av sig om urinprovet var avvikande. Och eftersom hon inte ringt än så antar jag att provet såg bra ut. Och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Sammandragningarna har ökat sista tre dagarna och så kommer din så fort jag står upp och jag upplever att det trycker neråt rätt ordentligt, speciellt när jag sitter på toan. Då tycker jag att det trycker så mycket neråt att det blir obehagligt. 

Hur många sammandragningar kan jag ha på en dag? Hur ont ska det göra innan det räknas som "för ont"? Hur mycket från det trycka neråt innan det trycker "för mycket"? För de kommer rätt ofta, säkert 20 gånger per dag. Det trycker rätt mycket neråt och de känns definitivt. Det gör inte ont, fast ändå liksom lite ont. Eller kanske mer ger ett obehag och en lustig känsla i kroppen. Det positiva är att de inte kommer regelbundet. Men samtidigt så vet jag inte om detta vara är normala förvärkar/sammandragningar eller om jag borde kolla upp dem. Tänk om de påverkar livmodertappen. Jag vill inte att bebis ska komma för tidigt bara för att jag ignorerar dessa tecken och avslår dom som något normalt. Ni som läser, har ni något tips? Ni som kommit längre/lika långt i era graviditeter, känner ni igen er? Ni som fött, kände ni såhär runt vecka 30? 

Jag känner mig lite förvirrad. 

Kommentarer:

1 C:

Tycker att du borde kolla upp det. Som du säger kan det ju påverka tappen och man kan väl få bricanyl för att stoppa sammandragningar om de är för kraftiga. Det är ju något som oroar dig så ring 1177 eller förlossningen så kanske du kan få göra ett ctg och kolla läget? Kram

2 Langtarefterbarn:

Usch då!
Jag vet inte om det är sammandragningar jag har men det gör ont på ett visst sätt när jag rör på mig. Ett tryck typ.

Om du har för många så måste de ju kolla upp det ordentligt!

Kraam

3 Jennie:

Jag har knappt haft några sammandragningar alls (vad jag märkt iaf) under min graviditet. Är i v. 37 nu. Min bästis däremot, som väntar tvillingar, har haft det exakt som du beskriver. Hon fick till sist tappen kollad, men den såg bra ut så hon fick nöja sig med sjukskrivning och order om total vila. Det sägs ju att tvillingar har lite mer bråttom ut också, men imorgon är hon i v. 39 och ska sättas igång för att hon är gigantisk (7 kg bebisar i magen!) så de har minsann hållt sig inne trots att sammandragningarna fortsatt hela tiden.

Det är den enda irl-erfarenheten jag har att dela med mig av. Om jag varit du hade jag nog ringt kk/gyn och rådgjort, kanske vill de ta en titt på tappen? Annars hade jag bett bm undersöka den nästa besök. Får man bara veta att den är opåverkad så kan man ju slappna av sedan, tänker jag.

Kram!

Svar: Det är verkligen så olika det här med sammandragningar. Vissa har mycket redan i v20 och det håller i sig resten av graviditeten medan andra inte har några alls.

Wow, tvillingar måste vara häftigt. Och som du säger 7kg bebisar i magen. Måste vara tungt!

Det har minskat en del, så länge jag tar det lugnt. Så som det ser ut i dagsläget väntar jag tills mitt nästa besök hos BM nästa vecka. Om inget förändrad innan dess förstås.

Tack för dina erfarenheter. Kram
Evelina

4 Johanna:

Här har du en som dragits med en hel massa sammandragningar sedan v 26. Var inne två gånger på förlossningen i v 26 för att kolla så livmodertappen inte var påverkad, och det var den ingen av gångerna för mig. Fick Bricanyl första gången men det undviker jag helst att ta igen, mådde dåligt av den medicinen.. Men jag har alltså Massa sammandragningar, flera i timmen. Fast vissa dagar är det bättre och vissa dagar är det sämre. Fast mina gör inte ont eller trycker neråt, men dom är riktigt obehagliga och hårda.

Min bm förklarade det som att när magen växer extra mycket och livmodern spänner ut sig så vill den dra ihop sig igen = sammandragningar. Tycker faktiskt att magen blivit större under perioder med mkt sammandragningar och när jag har lugna perioder så växer den knappt synbart.

Det är nog bra att kolla upp det för att säkerställa att just din tapp inte påverkas, men generellt sett så brukar man väl säga som sagt att om det inte gör ont eller trycker neråt så är det ingen fara. Vila, vila, vila är mitt råd.

Hoppas din bm kommer med nåt klokt och lugnande nästa vecka :-)

Svar: Tack för din kommentar!

Ja, jag förstår att många har som mig, mycket sammandragningar. Det skulle dock vara skönt, som du säger, att utesluta att tappen är påverkad. Då kan jag ta sammandragningarna med ro. Så nästa vecka får BM kolla och utesluta det.

Ja vila är verkligen det enda som funkar, de släpper inte så länge jag forsätter vara aktiv. Utan jag måste stanna upp helt eller helst sätta mig ner.

Evelina

Kommentera här: