Vecka 32 (31+6) Barnmorskebesök

Idag var jag hos barnmorskan igen, från och med nu så ska jag dit varannan vecka. Känns som att förlossningen närmar sig med stormsteg. Har alltid tänkt att det är långt kvar tills jag är höggravid och barnmorskebesöken blir tätare. 

I alla fall så såg allt superbra ut. Jag hade gått upp 1kg i vikt, sedan förra besöket för 1 månad sen, vilket fick barnmorskan att jubla (utan skämt, hon slog armarna i vädret och sa "det här är ju perfekt, vilken underbart fin viktkurva du har!!") Hur det kändes orkar jag inte gå in på, men en blandning av stark irritation och konstig stolthet.. Så nu är jag på samma vikt som jag hade 1 dag innan ÄL, och enligt BM så är det en viktuppgång på 3kg totalt, räknat från inskrivningen. 

Blodtrycket låg på 120/82
SF mått var perfekt mitt på min kurva
Bebisens hjärtljud låg runt 138-142

Annars var det inget speciellt med besöket. Kände mig i alla fall inte arg när jag gick därifrån denna gång..

Tog också upp det om mina sammandragningar, som är ca 20st/dag ibland mer. Hon sa att det egentligen är för mycket, men att så länge de inte var regelbundna så behövdes det inte göras  någon koll av livmodertappen. Att jag nu kommit så långt in i graviditeten att sammandragningar och förvärkar är helt normalt. Så jag får väl tro henne och kämpa med dessa sammandragningar i tid och otid.

For en sväng på stan med min bror och hans barn, var där va 1 timma och hann få 5 sammandragningar trots att vi bara strosade runt i lugnt tempo. Så begränsande är det minsann. 

Imorgon åker jag och mannen iväg på en weekend till Stockholm. Det är förmodligen inte det smartaste vi kan göra, med mitt illamående och sammandragningar. Men vi får ta det lugnt och mysa på hotellrummet i två dygn om det så skulle vara, det överlever vi nog! Ska träffa några vänner och förhoppningsvis orka med lite shopping till bebisen/bebisrummet

Kommentarer:

1 Jennie:

Haha, den där viktbesatta barnmorskan alltså!

Svar: Ja det är nästan så att det blir lite komiskt, haha!
Evelina

Kommentera här: