Vecka 32 (31+5) första föräldraträffen

Lovade ju att uppdatera er om hur jag upplevelse förta föräldraträffen. Själva "föreläsnings"biten under träffen var rätt ytlig och bara saker som kändes självklara. Det handlade i måndags om graviditet och lite om föräldraskap. Och det som sas om graviditeten har jag liksom redan passerat. Vår föräldragrupp sträcker sig rätt långt i tid.  BF ligger mellan 2/4-2/6. Så vi var beräknade allra först, med BF 3/4. Och vissa var ju beräknade nästan 8 veckor efter oss, och därmed bara gravida i vecka 24, så det blir rätt stor skillnad. 

I alla fall, efter själva föreläsningsbiten av träffen, som varade ca 1 timma, så blev vi indelade i föräldragrupper. Tyvärr utifrån vilken hälsocentral man tillhör och inte utifrån när man är beräknad. Vilket jag tycker vore en mer logisk indelning. Vi hamnade i den allra största föräldragruppen, lite osäker om vi var 9 eller tio föräldrapar. Och komiskt nog så hamnade vi i samma grupp som en barndomskompis till mig, så det var roligt. Mannen kände också en annan kille från gruppen, de jobbade ihop för ett par år sedan. Gruppen överlag verkar super, de allra flesta var pratglada och trevliga och bjöd på sig själv. Var två par som i princip inte öppnade munnen, men vi andra höll igång samtalet riktigt bra. Vi har redan bokat in en middag tillsammans allihopa efter sista föräldraträffen, så det känns kul. 

Jag har hela tiden varit ganska negativt inställd till föräldrautbildningen. För fokus ligger så mycket på att man ska lära känna andra par som också ska ha barn och tanken är att man gärna ska träffas privat utanför dessa ordnade träffar. Vilket jag sagt att jag inte har behov av eller är intresserad av. Men jag var tvungen att ändra min inställning lite grann i måndags. För alla var ju så trevliga och jag kan definitivt se oss umgås nångång privat med flera av paren. Så det känns lovande. 

Nästa måndag så handlar träffen om amning sen skulle en karl från försäkringskassan komma dit och informera oss om föräldraledighet och så ska vi kunna ställa frågor. Så det känns viktigt, för försäkringskassan och föräldraledighet känns fortfarande som en djungel. 

Bjuder på en bild på magen tagen förra veckan, i vecka 31 (30+6)



Kommentarer:

1 Lisa:

Gud va söt klänning! Men bakläxa på bilderna! Jag vill se hela Evelina!

Och du, blir det havandeskapspenning?

Svar: Tack, fick faktiskt ärva den av en kompis. Haha, ånej bakläxa till och med. Ska försöka skärpa mig, men det är lite svårt med bilder när detta hus inte äger en helkroppsspegel.. ;)

Jag har fortfarande inte fått det bekräftat eller inte via försäkringskassan, så jag vet faktiskt inte. Pratade med min privata handläggare idag på försäkringskassan och hon sa att OM jag blir beviljad havandeskapspenningen så ska jag inte vara sjukskriven, för att spara sjukpenningdagar.. Men ja, vet som sagt inte än. Väntar på att försäkringskassan ska höra av sig. Vi får väl se.. Min läkare har sagt att sjukskrivning ska gå före havandeskapspenning, men jag vet inte, blir förvirrad av denna dubbla information.
Evelina

Kommentera här: