Vecka 16 (15+4)

Någon annan som har denna app?




Varför har den bestämt att min bebis är en pojke? För visst är den en liten snopp där mellan benen?! Mannen blev överlycklig och kunde inte låta bli att reta mig när han såg det. Han tror nämligen att vår bebis är en pojke och jag tror bestämt på en flicka. Haha. 

Påtal om kön på bebis, ni som hunnit vara på ultraljud och ni som ska dit. Får man ta reda på kön där ni bor? (om det är möjligt) Ville ni veta kön? Varför/varför inte? 

Här hemma har vi diskuterat just detta i flera år egentligen. Jag har alltid sagt att jag skulle vilja veta på RUL, om det är möjligt, vad det är för kön på vår bebis. Medan mannen inte är lika säker i frågan. Men när vi diskuterade frågan här sist så sa mannen bara att "du får bestämma, vill du veta och det är möjligt att se så gör vi det. Du har ju ändå kräkts och mått jävel nu i 4 månader så det är väl inte mer än rätt". Så om det är möjligt och om våran lilla bebis lever och mår bra så vet vi förhoppningsvis könet på det lilla knytet i min mage om 21 dagar(!), inte för att jag räknar eller så.. 

Kommentarer:

1 C:

Vi ville veta. Båda är alldeles för nyfikna för att kunna ha det som en överraskning. Nu är ju vårat flickkön ganska osäkert än så långe men vi får veta om en månad ungefär helt säkert. Det står i papprena att man inte får veta kön men BM sa att man ska berätta direkt när man är där att man vill veta så kan de kolla under undersökningens gång och sedan berätta om de kan se :) kram!

Svar: Ja, de brukar väl säga att flickkön är svårare att bestämma. Vad spännande! :) okej, i papperna vi fick hemskickade om ultraljudet så står inget om kön, varken att man kan få veta ler att man inte får veta. Ska bli spännande att se vad den BM som gör ultraljudet har för åsikt. Har hört av mina vänner att det kan variera, att vissa säger att de inte lägger tid på sånt medans andra gärna tar reda på det.
Evelina

2 A:

Vi ville inte veta. Dels för att vi inte har planerat att köpa könsstereotypa saker och för att ingen av oss känner att den vetskapen är viktig för att vi ska kunna knyta an till barnet i magen. Men min svåger och svägerska kände tvärtom. Även andra vänner kände så. Så det är olika.

Kram! :)

Svar: Jag kan respektera att alla är olika. Men jag är alldeles för nyfiken för att inte ta resa på det om jag får den möjligheten. Och det har egentligen inget med vilken färg jag ska köpa på kläder och dylikt. Utan för mig handlar det om att jag tror att jag lättare kommer att förstå att jag har ett barn i magen om jag vet vilket kön mitt barn har så jag kan föreställa mig h*n framför mig. Min bror var exakt tvärtom, han ville absolut inte veta. Han tycker att det var halva nöjet under förlossningen att ha det hemligt och att det blev en överraskning! Jag tycker att det är kul hur olika vi alla är :)
Kram
Evelina

3 karin:

Jag har också reagerat på den där pojkbebisen... Såklart att det är en pojke - det är ju normen i allt (morr!) Trodde först att den som hade appen hade fyllt i att den väntade en pojke... Så high-tech var det inte!

När vi började med barnagörandet ville ingen av oss veta kön. Båda ville att det skulle bli en överraskning på förlossningen. Efter 2 år blev vi gravida och efter några veckor frågade jag min sambo om han vill veta.. Han sa förvånat ja och det hade jag också kommit fram till. Vi pratade om det och funderade varför vi ändrat oss under tidens gång. Kom fram till att det känns som att vi "funderat på om vi får en pojke eller flicka" (eller någon alls) under två år redan och nu kan vi inte hålla oss mer.. :)

Vi ska fråga på RUL. Har också hört att man ska säga till på en gång att man vill veta.

Kram

Svar: Ja, den irriterar mig faktiskt. De skulle kunna ändra läget på bebisen lite så kan den få vara en könlös hen ;)

Det är klart att det kan ändras. Jag tror att det enda viktiga är att man gör precis det man känner för. Jag tror också att om det "funkat" att bli gravid direkt och vi 9 månader efter det skulle få ett litet knyte så skulle jag kunna hålla mig och ha det som en överraskning. Men nu efter alla dessa hemska månader så nu vill jag veta! Hoppas bara att de har möjlighet att se det under RUL, nu man är så inställd på att vika veta!

Stor tack! Grattis
Evelina

Kommentera här: