Vecka 25 (24+4) Barnmorskebesök och blod

Igår var jag till barnmorskan. Hon ringde på förmiddagen och undrade om jag kunde komma en kvart tidigare, och eftersom jag inte hade något annat planerat så såg jag inga problem med det. Kom dit, hon var 7 minuter sen. Fick komma in och märkte på en gång att hon var stressad. Det visade sig att hon blivit inkallad för att jobba på sjukhuset på efter lunch och skulle hinna med en buss dit direkt efter mitt besök. Så hela besöket speglades av hennes stress. Hon berömde min mage, tyckte den var fin. Förmodligen en rutin sak som hon gör men det gjorde mig glad. Vägde mig, gått upp 2,2kg vilket gör att jag bara har ca 0,5kg kvar till inskrivningsvikten och ytterligare 3kg till vikten vid gravidstart. Jag blev glad över viktuppgången, men hon var snabb med att påpeka att jag helst bara skulle gå upp 3 kg totalt på hela graviditeten och att de 3 kg jag gått mer mellan gravidstart och inskrivningen inte räknas. Så min startvikt enligt henne är min vikt vid inskrivningen. Så nu har jag alltså bara 3,5kg till som hon tycker att jag ska gå upp de sista 15 veckorna innan bf, det känns ju troligt.. Suck! 

Hon frågade även lite snabbt hur det gick med mitt illamående och så konstaterade hon att hon skulle kontakta överläkaren för att se om det fanns något som kunde hjälpa mig. Fick även lyssna på bebisen hjärtljuden för första gången, han bökade på där inne i magen men hon hittade rätt inom 1 minut ändå. Så det var skönt. Så magiskt att höra hans hjärta slå, 148 slag i minuten. Magen mättes och den låg exakt mitt på kurvan. Blodsocker 5,3 och perfekt enligt BM, även HB var perfekt på 119. Vid inskrivningen hade jag 135. Så inga järntillskott behövs än så länge, det jublar den redan stenhårda magen över att slippa! Hade även med urinprov som var helt blankt, visade alltså inte på något avvikande. Det enda som var "avvikande" var att mitt blodtryck som var lite för högt. Hon mätte två gånger med dem automatiska blodtrycksmaskinen, den visade på 142/90 ena gången och 140/92 andra gången. Så hon blev orolig och tyckte att det inte kunde stämma, så hon tog ett manuellt tryck, som även det visade högt 130/80. Men hon sa att för vi för tillfället inte skulle bry oss om detta men OM jag skulle få ont i huvudet och känna att det glimmrar framför ögonen måste jag omedelbart kontakta henne.. Så det kändes mindre kul. 

Hur som så när alls rutinkontroller var gjorda så bokade vi in en ny tid den 13/1. Sen gjorde hon klart för mig att hon skulle skynda sig iväg för att hinna med bussen. Så hann inte fråga henne de saker jag funderade över. Och det gör mig lite irriterad..

Hur som helst, kom hem från barnmorskan och fick efter det fruktansvärda magsmärtor. Jag har IBS, och detta ger mig i omgångar vidriga magsmärtor. Och de kändes precis som de smärtorna. Så även om jag blev lite orolig så kände jag att smärtan kom från "min mage" och inte "bebismagen". Att lilleman sparkade på som vanligt där inne gjorde mig också lugnare. Men smärtorna ville inte ge med sig. I vanliga fall när jag får dessa anfall från IBSen, så får jag springa på toan typ 7 gånger inom loppet av någon timma, och då minskar smärtan efteråt. Men igår gick inte det, magen var fortsatt stenhård och jag kunde knappt gå på toaletten. Tog ett varmt bad i en timma och det minskade smärtorna lite, men när jag klev upp därifrån så gjorde det så ont att jag blev liggande i soffan i fosterställning i drygt 1,5 timma gråtandes. Somnade och vaknade upp en timma senare. Och då kändes det bättre, inte bra men smärtorna gjorde inte lika ont. Sen på kvällen åkte vi och skulle veckohandla, då mitt i affären kom smärtorna igen. Jag fick hänga mig över kundvagnen och hyperventilera lite. Men de släppte rätt fort. Sen resten av kvällen gick det mycket bättre, jag hade fortfarande ont i magen men inte alls som under dagen. 

Sen idag på förmiddagen, vid 11 gick jag på toan för att kissa. Och när jag torkar mig kollar jag papperet som vanligt, inget blod. Ställer mig upp och ska spola, tittar av ren reflex ner i toan och möts av blod! Får panik, tar mer papper och torkar, ingenting. Inser att blodet kommer från urinet. Lugnas lite av att det inte kommer från bebis, men är ändå rätt uppjagad. Sjuksköterskehjärnan slås igång, synligt blod i urinen ska alltid tas på allvar tills motsatsen är bevisad. Bestämmer mig för att ringa sjukvårdsupplysningen. Möts av en kvinna som lugnt förklarar att om det bara är en engångsföreteelse så är det ingen fara. Speciellt eftersom jag igår lämnat ett urinprov som varken visade på blod, proteiner eller äggvita och inte hade ont i magen eller att det gjorde ont när jag kissade. Så hon uppmanade mig att dricka extra mycket vatten och höra av mig om det skedde igen. Hittills har det inte kommit mer blod. Men fyfan för känslan av att titta ner i toan och mötas av den synen och på millisekunder hinna tänka att nu dör vårt barn.. 

Tack och lov så är lilleman så livlig inne i magen att jag känner honom nästan hela tiden, det gör att jag kan lugna mig lite. 

Kommentarer:

1 Sanna:

Men fy så tråkigt besök!! Jag tycker absolut du ska ringa och få en ny tid nu innan jul. Sådär ska det inte vara!!

Jag var på inskrivning hos Barnmorskan i fredags och då sa hon att "det är helt normalt att gå upp 12kg ungefär". Så tänk ingenting på vikten utan fokusera nu bara på lillemannen och försök äta så gott det går =)
Jag var tvungen ta ett nytt test idag bara för att se om jag verkligen är gravid. Kan fortfarande inte förstå det.. Det enda som märks just nu är att brösten har börjat ömma lite!
Tänk inte på det där besöket något mer, usch det gav till och med mig dålig energi och då kan jag bara tänka mig hur det känns för dig!!
Kram

2 A:

Men usch så otäckt. Förstår att du blev rädd. Hoppas det var en engångsföreteelse. Kram!

3 Bella:

Tråkigt att det blev ett stressigt besök för dig! Skönt att det mesta såg väldigt bra ut dock! Blir intressant att se vad du får för hjälp för illamåendet.

Usch va läskigt med blodet. Man vill verkligen inte se det även om det inte är någon fara. Som du säger, hinner man ju såklart tänka jättemycket på direkten.
Hoppas det inte kommer fler gånger!! <3

Kram Bella

4 Langtarefterbarn:

Men va läskigt med blodet!
Hoppas att det var en engångsföreteelse och att du inte behöver uppleva det igen.

Hade det hänt mig (BM-storyn) så hade jag blivit skogstokig och bytt BM direkt. Så gör man ju inte!

Kraam

5 C:

Jobbigt att BM var så stressad. Tycker de besöken ska vara lugna och man ska verkligen hinna prata om alla funderingar och så. Hoppas nästa besök blir bättre.
Obehagligt med blodet men skönt att det inte kommit mera och att bebis bökar på där inne. Kram

Kommentera här: