Vecka 24 (23+6) Uppdatering om läget



Det händer inte så mycket just nu. Magen växer i sakta mak, utan kläder tycker jag att den ser stor ut. Med kläder så är det bara en liten kula. Illamåendet klänger sig fortfarande fast. Jag kräks aningens mindre. Men mår illa varje vaken minut och det leder till att matintaget inte blir så stort. Men en liiiten förbättring har det kanske blivit ändå.

Jag har julstämning i hela min kropp, sjunger julsånger för magen och har faktiskt använt de senaste dagarnas energi till bakning och julgodistillverkning. Saffransbullar är viktigt för mig, för det är JUL. Min energi räckte inte till lussekatter men jag gjorde häromkvällen saffransbullar i "snabbversion"


Imorse när jag kollade en av gravidapparna så upptäckte jag en underbar sak. 60%!! De sista veckorna har flutit ihop i ett enda stort jultöcken. Mitt mående är detsamma, bebis i magen sparkar och är vaken mest dygnet runt. Vaknar ofta på nätterna av att han sparkar, då passar jag på att mysa, bara jag och pyret i magen tills jag somnar om igen. Och vi är nu i den bästa månaden på hela året. Jag älskar december och allt som julen för med sig. Umgänge med vänner som är utflyttade till andra städer, men som kommer hem över jul. Umgänge med släkt och massor med mysiga träffar med dem man tycker om.




Mannen längtar till sin julledighet just nu. Varje morgon när han stiger upp, vid 05.45 så vaknar jag och går på toan. Och då räknar han ner uppstigningarna tills ledigheten. Han blir faktiskt ledig hela tre veckor i år utan att behöva ta ut någon semesterdag alls. Så det är vi tacksamma för. Blir några mysiga veckor tillsammans.

På måndag ska jag till barnmorskan igen. Magen ska mätas, lyssnas på hjärtljud och sånt där rutinmässigt. Det är faktiskt mitt första BM-besök sedan inskrivningen. Är det så i alla andra landsting också? Att första besöket hos barnmorska efter inskrivningen är i vecka 25? Tycker det känns sent, men det kanske är så överallt. 


Kommentarer:

1 A:

Härligt med en uppdatering :)
Här är det samma med första besöket efter inskrivning. Jag hade mitt i vecka 26. Tror att det är så för de flesta.
Kram!

Svar: Ja, jag glömmer lätt att uppdatera bloggen när varje dag det så liknande ut. Okej, ja men det kanske är så för alla. Jag tycker bara att det är ett så långt uppehåll mellan inskrivning och första besöket.
Kram!
Evelina

2 C:

Jag tycker att du har en jättefin mage och det syns ju tydligt att det är en bebiskula :)
Här är det samma när det gäller BM vecka 25 men sedan mot slutet går man varannan vecka. Kram

Svar: Tack vad snällt sagt! :') Jag älskar min mage!
Okej, hade nästan gissat att det inte skiljer mellan oss här i Norrland!
Kram
Evelina

Kommentera här: