Vecka 31 (30+3) renovering av barnrummet

I helgen har vi påbörjat den bästa renoveringen som skett i vårt hus sedan inflyttningen för snart 14 månader sen, bebisrummet. Taket är målat och väggarna spacklade och klara, nu återstår ett eller två lager färg på väggarna. Sen får jag äntligen börja inreda barnrummet. Har längtat så på detta. Inreda det rum som ska bli vårt barn första rum, som är så konkret och så underbart. Jag är ju en sån där tråkig typ som inte gillar pluttiga saker, inga tecknade djur i massa olika färger. Och mannen är likadan. Så barnrummet blir kanske inget klassiskt barnrum. Men jag tror det kommer att bli så fint. Svart,vitt, grått och lite rött är tanken. Här är före-bilden. Efter-bilder kommer om ett par veckor när allt är renoverat färdigt och alla möbler på plats. Jag kan knappt vänta! I veckan kommer dessutom våran beställning på barngrejer. Säng, babyskydd, påslakan, skötbädd, spjälskydd, väggförvaring ovanför skötbordet, och lite småsaker. Skötbord har vi redan fixat. Så kvar att ordna nu till barnrummet är belysning och en byrå. Och lite dekoration såklart. Men det känns som att allting börjar falla på plats, snart är vi redo för dig lilla vän. 


I helgen kom jag på mig själv med att stå och stirra en lång stund in i detta rum, tomt men ändå så fullt. Fullt av längtan, av drömmar, av kärlek och av framtid. Här ska vårt barn bo. Här ska vårt barn växa upp, leka, och få möjlighet att skapa egna minnen. 

Kommentarer:

1 Jennie:

Så fint uttryckt. Visst är det härligt att stå där och fantisera? Att fixa barnrummet (samt köpa små pyttekläder) har varit lite av ljuset i en annars rätt jobbig graviditet för mig.

Svar: Ja jag skulle kunna stå där i timmar ibland och drömma mig bort. Det blir något konkret att ta på i denna långa längtan. Även om man känner bebis sparka 100 gånger varje dag så är det ibland svårt att förstå att han snart är med oss här på utsidan. Verkligen samma sak för mig. Att köpa smålägenheter framför allt, för det är så konkret och jag känner mig så stolt varje gång jag går till kassan med ett nytt pyttelitet plagg i min hand, betala och få säga "nej tack jag behöver ingen kartong eller få det inslaget".. Jag vill liksom skrika till hela världen att det är till mig själv, till mitt efterlängtade lilla barn! :,)

Kram
Evelina

2 C:

Tänk så mycket ångest det där tomma rummet kunde ge innan man visste att en bebis var på väg. Nu är det liksom bara massa kärlek som fyller en :) Kram

Svar: Verkligen, från att ge mig ångest och medföljande tårar till att nu le varje gång jag går förbi. Det är så fantastiskt :) Kram
Evelina

3 Bella:

Fantastiskt att stå där och drömma sig bort! Njut av det... Och det är viktigt med målbilder. Att se lilla parveln framför sig boa in sig där :) kommer bli jättefint! Kram

Svar: Ja det är så fantastiskt, den känslan är oslagbar. Jag hoppas det blir fint, jag tror ju det själv men vi får väl se :) kram
Evelina

Kommentera här: