Provsvar

I går ringde en sjuksköterska från barnlöshetsteamet. Progesteronnivån var låg och hon trodde inte att äl kunde ha skett. Jag frågade om det är möjligt att få positivt äl-test utan att äl sker. Hon kunde inte svara på det. Jag berättade att jag fått positivt äl-test förra måndagen, och att jag sedan tog blodprovet på torsdagen. Dvs det var bara 1-2 dygn mellan ägglossning, om jag nu haft nån, tills jag tog progesteronprovet. Så hon kunde inte svara, kanske har äl skett, men för nära blodprovet så att progesteronnivåerna inte hunnit stiga, eller så har jag inte haft någon ägglossning alls. Beslutet är i alla fall att jag ska ta trippel dos nästa månad. Det känns förjävligt! Men jag försöker hålla hoppet uppe. Trippel dos är väl bättre än ingen chans alls.

Kommentarer:

1 C:

Jag har alltid fått positiva ägglossningstest trots utebliven ägglossning :/ Kan du inte få göra ett VUL då ÄL beräknas ske och ta en ovitrelle om man finner ett moget ägg? Kram

Svar: Denna omgång kör jag på som vanligt, eftersom den sjuksköterska och läkare som jag träffat tidigare och som jag pratar med varje månad har semester nu. Men OM det blir en till omgång i augusti, ska jag definitivt lyfta frågan. Tack för idéen!
Evelina

2 a:

Även jag fick positivt ÄL-test en gång utan att jag sedan fick ÄL. Tycker också att du ska propsa om VUL. Jag fick 1-2 VUL vid varje pergokur. Och jag trodde inte att trippel dos skulle hjälpa mig. Men fick ÄL på dag 21 i cykeln och blev gravid så med facit i hand så tycker jag absolut att det är värt ett försök. Håller tummarna att det ska lyckas för dig också! :)

Svar: Tack för att du delade med dig av din erfarenhet. Jag hoppas såklart att det ska funka denna gång. Hoppas så innerligt!
Evelina

Kommentera här: